Toimintakeskus Veräjän toiminta on siirtynyt osaksi Etelä-Savon hyvinvointialuetta.
Veräjä
Toimintakeskus Veräjä tarjoaa osallisuutta edistävää ja tukevaa päivätoimintaa. Asiakkaamme ovat aikuisia erityistä tukea tarvitsevia henkilöitä. Tavoitteellinen toiminta on monipuolista sekä yhteisöllistä ja se suunnitellaan yksilölliset tarpeet huomioon ottaen.
Toimintaperiaatteet
- Luovuuden, löytämisen ilon ja osaamisen tukeminen.
- Asiakkaan oman ilmaisun vahvistaminen.
- Asiakkaan hyvinvoinnin tukeminen.
- Luovuutta korostetaan sekä toiminnassa että pyrkimyksenä suhtautua erilaisiin tilanteisiin avoimesti, ”uusin silmin”.
Päivätoiminnan runkona on viikkojärjestys, jonka pohjalta toiminta jäsentyy. Jokaisella asiakkaalla on viikkorungon lisäksi omat päivittäiset työnsä ja vastuualueensa. Yksilöllisiä työtehtäviä ovat esimerkiksi erilaiset käsityöt, taidetoiminta, kotitalous- ja siivoustyöt, pihatyöt ja asiointi. Ryhmissä toteutetaan mm. taidepiiriä, luovaa toimintaa, musiikki- ja lukutuokioita, taukojumppaa, ulkoilua ja rentoutuksia.
PALVELUKUVAUS: PÄIVÄTOIMINTA
YKSIKÖN NIMI: Toimintakeskus Veräjä, Kauppakatu 5-7, Pieksämäki
PALVELURYHMÄ: Avopalvelut
Palvelun nimi ja kohderyhmä: Päivätoiminta erityistä tukea tarvitseville henkilöille. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tarkoitus, tavoite ja hyödyt: Vaalijalan kuntayhtymä järjestää asiakkaalle hänen toiveidensa ja tarpeidensa mukaista osallisuutta edistävää päivätoimintaa. Tavoitteena on asiakkaan osallisuuden edistäminen kuntoutuminen, toimintakyvyn kehittyminen ja ylläpito sekä asiakkaan tyytyväisyys päiväaikaisen toiminnan palveluun. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun sisältö: Päivätoiminta järjestetään toimintakeskus Veräjässä tiloissa. Toimitilojen koko on 324 m2. Asiakkaat toimivat kolmessa ryhmässä (Kankurit, Nikkarit ja Köksä-ryhmä). Jokaiselle asiakkaalle laaditaan yksilöllinen päiväaikaisen toiminnan suunnitelma, johon kirjataan asiakkaan tavoitteet ja päivä-/viikkokohtaiset tehtävät sekä vastuualueet. Tavoitteiden laatimisessa ja muissa asiakkaan hyvinvointiin liittyvissä asioissa tehdään yhteistyötä asumispalveluyksikön, läheisten ja muiden lähiverkostojen kanssa. Verkostoyhteistyöstä ja yhteydenpidosta sovitaan asiakkaan kanssa.
Päivätoiminnassa asiakkaan terveydentilasta ja hygieniasta huolehditaan yksilöllisen tarpeen mukaisesti. Kommunikointia tuetaan ja etsitään asiakkaalle soveltuvia puhetta korvaavia kommunikaatiokeinoja, jotta asiakas ymmärtää ja tulee ymmärretyksi. Päivätoiminnassa noudatetaan osallisuutta ja työllistymistä tukevan toiminnan laatukriteereitä (Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunta, Työn ja päivätoiminnan valiokunta 2016). Asiakkaalle annetaan tukea
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun hintaan ei sisälly: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Palveluprosessin vastuut:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun arviointi ja seuranta: Asiakkaille tehdään toimintakykykartoitus, jonka avulla laaditaan päivätoiminnan yksilölliset tavoitteet. Tavoitteiden toteutuminen arvioidaan säännöllisesti (1-6 kk:n välein tai tarvittaessa). Asiakkaat ja läheiset antavat vuosittain palautetta tyytyväisyydestä sekä palvelun toimivuudesta ja tekevät kehittämisehdotuksia. Yksikkökohtaista palautetta on mahdollista antaa jatkuvasti Vaalijalan www-sivujen kautta. Vuosittain kerättävää palautetta käytetään palveluiden ja toiminnan jatkuvaan arviointiin sekä kehittämiseen. Vaalijalan kuntayhtymän palveluissa on käytössä ulkoisesti sertifioitu laatujärjestelmä (ISO 9001:2015) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dokumentointi: Asiakastietojen raportointi: Life Care-asiakastietojärjestelmä |