Savoset Mäntyharju
Savoset Mäntyharjun toimintakeskus tarjoaa osallisuutta edistävää ja tukevaa päivätoimintaa erityistä tukea tarvitseville henkilöille.
Toimintaperiaatteet
- Sosiaalisten taitojen harjoittelu yhteisessä arjessa.
- Ylläpitää asiakkaiden toimintakykyä.
- Mahdollistaa säännöllinen päivärytmi yksikölliset tarpeet huomioiden.
- Viriketoiminnan muodossa järjestetään retkiä ja osallistutaan erilaisiin tilaisuuksiin ja tapahtumiin.
Päivä sisältää erilaisia työtehtäviä keittiössä, alihankintatyötä, siivous- ja pihatöitä, kädentaidollisia askareita asiakkaiden toimintakyvyn mukaan.
PALVELUKUVAUS: PÄIVÄTOIMINTA
YKSIKÖN NIMI: Savoset Mäntyharju, Teletie 1, Mäntyharju
PALVELURYHMÄ: Avopalvelut
Palvelun nimi ja kohderyhmä: Päivätoiminta kehitysvammaisille henkilöille. |
||||||||||||||||||||||||||||
Tarkoitus, tavoite ja hyödyt: Vaalijalan kuntayhtymä järjestää asiakkaalle hänen toiveidensa ja tarpeidensa mukaista osallisuutta edistävää päivätoimintaa. Tavoitteena on asiakkaan osallisuuden edistäminen, kuntoutuminen, toimintakyvyn kehittyminen ja ylläpito sekä asiakkaan tyytyväisyys päivätoimintapalveluun. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun sisältö: Päivätoimintaa järjestetään Savosetin esteettömissä tiloissa Mäntyharjun keskustassa. Kiinteistössä on ruokasali sekä toimintatiloja päivätoiminnan järjestämiseen. Toimintatilojen koko on 403m2. Tiloissa toteutetaan lisäksi työtoimintaa, kuntouttavaa työtoimintaa sekä tarjotaan työkokeilu mahdollisuus työttömille TE-palveluiden asiakkaille. Savosetillä on neljä vakituista työntekijää. Päivätoiminnassa käy keskimäärin 20 asiakasta päivittäin. Jokaisen asiakkaan kanssa laaditaan yhdessä yksilöllinen toimintasuunnitelma, johon kirjataan asiakkaan tavoitteet, toiveet ja päivä-/viikkokohtainen toteutus. Päivätoiminnan sisältö perustuu asiakkaan yksilölliseen Toimi-toimintakykyarvioon. Tavoitteiden laatimisessa ja muissa asiakkaan hyvinvointiin liittyvissä asioissa tehdään yhteistyötä asumispalveluyksikön, läheisten ja muiden lähiverkostojen kanssa. Verkostoyhteistyöstä ja yhteydenpidosta sovitaan asiakkaan kanssa. Asiakas harjoittelee päivätoiminnassa arjen taitoja osallistumalla Savosetin eri toimintoihin (asiointi, keittiötyöt, siivous, itsestä huolehtiminen, raha-asiat, päivärytmi, itsemääräämisoikeus ja tuettu päätöksenteko). Asiakkaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä tuetaan (liikkuminen, ulkoilu, vuorovaikutustilanteet). Toiminnan sisällöiksi suunnitellaan erilaista kuntoutumista tukevaa toimintaa asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti (esim. oppimistuokiot, sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutuksen harjoittelu, musiikki, taide, kulttuuri, kädentaidot, rakentelu, leipominen, tietotekniikka, harrastuksiin tutustuminen). Päivätoiminnassa asiakkaan terveydentilasta ja hygieniasta huolehditaan yksilöllisen tarpeen mukaisesti. Kommunikointia tuetaan ja etsitään asiakkaalle soveltuvia puhetta korvaavia kommunikaatiokeinoja, jotta asiakas ymmärtää ja tulee ymmärretyksi. Päivätoiminnassa noudatetaan osallisuutta ja työllistymistä tukevan toiminnan laatukriteereitä (Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunta, Työn ja päivätoiminnan valiokunta). Asiakkaalle annetaan tukea
|
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun hintaan sisältyy: Matkojen järjestäminen asiakkaan kodin ja Savosetin välillä kuuluu palvelun hintaan. Matkakustannusten korvaamisesta sovitaan yksilöllisesti, jos kustannukset ovat huomattavan suuret. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palveluprosessin vastuut:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun arviointi, seuranta ja mittaus: Asiakkaat ja läheiset antavat vuosittain palautetta tyytyväisyydestä sekä palvelun toimivuudesta ja tekevät kehittämisehdotuksia. Yksikkökohtaista palautetta on mahdollista antaa jatkuvasti Vaalijalan www-sivujen kautta. Vuosittain kerättävää palautetta käytetään palveluiden ja toiminnan jatkuvaan arviointiin sekä kehittämiseen. Vaalijalan kuntayhtymän palveluissa on käytössä ulkoisesti sertifioitu laatujärjestelmä (ISO 9001:2015) |
||||||||||||||||||||||||||||
Dokumentointi: Asiakastietojen raportointi: Life Care -asiakastietojärjestelmä Palveluprosessien kuvaukset ja toimintaa koskevat ohjeet: |
päiväys 24.2.2021
Savoset Mäntyharju
Teletie 1
52700 Mäntyharju
Puh. 015 685 655