Sarastus
Aikuisten kuntoutus- ja tutkimusyksikkö
Sarastus on 8-paikkainen aikuisten erityistä tukea tarvitsevien ja kehitysvammaisten kuntoutus- ja tutkimusyksikkö. Sarastus tarjoaa kokonaisvaltaista psykososiaalista, psykiatrista sekä terapeuttista kuntoutusta ja tutkimusta. Kommunikaatioon ja arjessa selviytymiseen kiinnitetään erityistä huomiota. Yksikön kodinomaiset ja avarat tilat soveltuvat myös liikuntaesteisille asiakkaille.
Toimintaperiaatteet
- Kuntoutusta suunnitellaan yksilöllisesti, asiakaslähtöisesti ja tavoitteet laaditaan työryhmässä yhteistyössä asiakkaan, hänen perheensä ja lähiverkostonsa sekä Vaalijalan moniammatillisen työryhmän kanssa. Tavoitteita ja kuntoutumista arvioidaan säännöllisesti RAI-arviointimenetelmällä.
- Asiakkaalla on kuntoutusjakson ajan oma vastuuhenkilö, joka on perehtynyt asiakkaan kokonaistilanteeseen sekä hänen yksilöllisiin erityistarpeisiinsa.
- Kuntoutuksen ja hoidon lähtökohtana on omatoimisuuden sekä vuorovaikutukseen liittyvän kommunikaation tukeminen ja vahvistaminen.
- Asiakkaan itsemääräämisoikeutta tuetaan huomioimalla hänen toiveensa ja tavoitteensa kuntoutusjaksolle. Asiakkaalla on mahdollisuus ja oikeus osallistua päätöksentekoon. Suunnitelma itsemääräämisoikeuden tukemisesta laaditaan asiakkaan kanssa heti kuntoutuksen alkaessa.
- Asiakkaalla on mahdollisuus osallistua kuntoutusjakson aikana yksikössä kodin askareisiin sekä ohjaus-, työ- ja vapaa-ajan virkistystoimintaan omien voimavarojensa ja toiveidensa mukaan.
PALVELUKUVAUS
VAALIJALAN OSAAMIS- JA TUKIKESKUS, NENONPELLON YKSIKÖT
Yksikkö: SARASTUS
PALVELURYHMÄ: laitoskuntoutus
Palvelun nimi ja kohderyhmä: Sarastus on 8-paikkainen aikuisten kehitysvammaisten tai muuten erityistä tukea tarvitsevien kuntoutus-ja tutkimusyksikkö. Palveluja tuotetaan ympärivuorokautisesti. Sarastus sijaitsee Nenonpellossa Pieksämäellä. Kuntoutus on tarkoitettu yli 18-vuotiaille asiakkaille, joilla voi olla liikkumiseen liittyviä motorisia vaikeuksia, kommunikaatioon liittyviä haasteita, autistisia piirteitä ja psykososiaalisia käyttäytymisen haasteita. |
||||||||||||||||||||||||||||
Tarkoitus, tavoite ja hyödyt: Kuntoutuksen ja hoidon lähtökohtana on asiakkaan omien voimavarojen ja vuorovaikutuksen tukeminen sekä kommunikaation vahvistaminen sekä parempi selviytyminen arjen toiminnoissa. Kuntoutus suunnitellaan ja tavoitteet laaditaan työryhmässä yhteistyössä asiakkaan, hänen perheensä ja lähiverkostonsa sekä Vaalijalan moniammatillisentyöryhmän kanssa. Tavoitteita arvioidaan säännöllisesti ja asiakaslähtöisesti. Asiakkaan itsemääräämisoikeutta tuetaan huomioimalla hänen toiveensa ja tavoitteet kuntoutusjaksolle. Asiakkaalla on mahdollisuus osallistua päätöksentekoon. suunnitelma itsemääräämisoikeuden tukemisesta laaditaan asiakkaan kanssa heti kuntoutuksen alkaessa (IMO). |
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun sisältö:
Kaikissa Vaalijalan kuntoutusyksiköissä on näkyvillä yksikön omavalvontasuunnitelma ja yksikkökohtainen hyvän kohtelunsuunnitelma. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palveluun hakeutuminen: Kuntoutukseen voidaan hakeutua kotikunnan sosiaali- ja vammaispalvelun kautta sekä terveydenhuollon lähetteellä. Lähete osoitetaan Vaalijalan sosiaalityöntekijöille. Asiakkaan kuntoutuksen suunnitteluun osallistuvat kotikunnan sosiaali- ja vammaispalvelujen ja /tai terveydenhuollon työntekijät yhdessä asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa. Palvelu edellyttää Vaalijalan palvelupäätöksen sekä voimassaolevan erityishuolto-ohjelman (EHO), joka voidaan myös laatia Vaalijalassa. Yhteyttä voidaan ottaa myös Vaalijalan poliklinikoihin, kuntoutuksen johtajaan, sosiaalityöntekijöihin tai suoraan yksikköön ohjeiden saamiseksi www.vaalijala.fi |
||||||||||||||||||||||||||||
Palveluprosessin vastuut:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun arviointi, seuranta ja mittaus: RAI-toimintakykyarviointi tehdään jokaiselle asiakkaalle TOIMI (asiakkaan toimintakyvyn arviointi) tehdään tarvittaessa PSYTO (psykososiaalisen toimintakyvyn arviointi) tehdään tarvittaessa Kuntoutuksen arviointi ja seuranta
Yhteydenpito sidosryhmiin:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Dokumentointi: Asiakastietojen raportointi: Lifecare-asiakastietojärjestelmä. Asiakasturvallisuusilmoitukset ja työtapaturmat: Haipro-ohjelma. Palveluprosessien kuvaukset ja toimintaa koskevat ohjeet: Viso-toimintajärjestelmä. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelujen hinnasto ja sisältö 2021 liitteenä |
Päiväys 25.2.2021