Reimari
Aikuisten psykiatrinen ja psykososiaalinen kuntoutusyksikkö
Reimari tarjoaa psykososiaalista ja psykiatrista kuntoutusta erityistä tukea tarvitseville henkilöille. Reimarissa voidaan auttaa myös hyvin erilaisissa kriisitilanteissa olevia sekä kohonneen riskin henkilöitä. Reimarissa toteutetaan myös tahdosta riippumatonta erityishuoltoa.
Toimintaperiaatteet
- Kuntoutusmuotoina käytetään terapeuttista yhteisöhoitoa sekä dialektista käyttäytymisterapiaa.
- Keskeistä on kuntoutettavan omien tunteiden säätely.
- Terapialla pyritään vaikuttamaan vihaisuuteen lisäämällä vihan hallintaa ja vihaisuuden itsesäätelyä.
- Arjen tukena käytetään yhteisökuntoutusta.
- Itsemääräämisoikeuden toteuttaminen.
Reimari toimii kuntoutusyksikköä varten suunnitellusta kolmikerroksisessa hissillisessä rakennuksessa. Jokaisella kuntoutujalla on oma kylpyhuoneellinen yksiö. Tilojen ja tekniikan suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota kuntoutustoiminnan turvallisuuteen.
Reimarin kautta voi myös vuokrata vierashuoneen (vierailut, koulutukset ym.). Lisätietoja vierashuoneesta ja sen vuokraamisesta löydät tästä
PALVELUKUVAUS
VAALIJALAN OSAAMIS- JA TUKIKESKUS, NENONPELLON YKSIKÖT
Yksikkö: Reimari
PALVELURYHMÄ: Aikuisten kuntoutusyksikkö, laitoskuntoutus
Palvelun nimi ja kohderyhmä: Kuntoutusyksikkö Reimari on 10-paikkainen erityistä tukea tarvitsevien aikuisten psykiatrisen ja psykososiaalisen kuntoutuksen yksikkö. Reimari tarjoaa pitkäaikaista ja tavoitteellista kuntoutusta myös kehitysvammaisten erityishuollossa annetun lain 32.1 §:n tarkoittamille tai muulla tavalla kohonneen riskin henkilöille. Asiakkailla voi olla erilaisia tuen tarpeita, esimerkiksi päihteidenkäyttöön liittyviä ongelmia, riippuvuussairauksia, elämänhallinnan vaikeuksia tai tunteensäätelyn ja käyttäytymisen haasteita. |
||||||||||||||||||||||||||||
Tarkoitus, tavoite ja hyödyt: Kuntoutustutkimuksen tavoitteena on selvittää asiakkaan oireilun taustat, kartoittaa voimavaroja ja tukea paluuta omaan, mahdollisen itsenäiseen elämään. Toiminta perustuu asiakaslähtöiseen kokonaisvaltaiseen kuntoutukseen, minkä lähtökohtana on asiakkaan kuulluksi tuleminen ja ongelmiin pureutuminen jo varhaisessa vaiheessa. Kuntoutuksessa huomioidaan asiakkaan itsemääräämisoikeus ja omien valintojen tukeminen ja mahdollistaminen. Asiakkaan kanssa tapahtuvan hoitosuhdetyöskentelyn keskeisin tavoite on asiakkaan omaan muutosmotivaatioon vaikuttaminen. Myös perheiden ja asiakkaan lähiverkoston kanssa pyritään kuntoutusta tukevaan yhteisyöhön. Reimari toimii kuntoutusyksikköä varten suunnitellusta kolmikerroksisessa hissillisessä rakennuksessa. Jokaisella kuntoutujalla on oma yksiö. Tilojen ja tekniikan suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota kuntoutustoiminnan turvallisuuteen. Moniammatillinen tiimi on tiiviisti mukana kuntoutusprosessissa. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun sisältö:
Kaikissa Vaalijalan kuntoutusyksiköissä on näkyvillä yksikön omavalvontasuunnitelma ja yksikkökohtainen hyvän kohtelun suunnitelma. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palveluun hakeutuminen: Kuntoutukseen voidaan tulla terveydenhuollon tai THL:n lähetteellä tai sosiaalitoimen kautta. Lähete osoitetaan Vaalijalan sosiaalityöntekijöille. Asiakkaan kuntoutuksen suunnitteluun osallistuvat asiakkaan kotikunnan sosiaali- ja vammaispalvelujen ja/tai lastensuojelun ja/tai terveydenhuollon ja mahdollisesti sivistystoimen työntekijät yhdessä asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa. Palvelu edellyttää Vaalijalan palvelupäätöksen sekä voimassa olevan erityishuolto-ohjelman (eho), joka voidaan tehdä myös Vaalijalassa. Yhteyttä voi ottaa Vaalijalan sosiaalityöntekijöihin, kuntoutuksen johtajaan ja yksiköihin suoraan neuvojen saamiseksi. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palveluprosessin vastuut:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun arviointi, seuranta ja mittaus: Toimintakykykartoitus:
Kuntoutuksen arviointi ja seuranta:
Yhteydenpito sidosryhmiin:
Asiakaspalaute:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Dokumentointi: Asiakastietojen raportointi: Lifecare-asiakastietojärjestelmä. Asiakasturvallisuusilmoitukset ja työtapaturmat: Haipro-ohjelma. Palveluprosessien kuvaukset ja toimintaa koskevat ohjeet: Viso-toimintajärjestelmä. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelujen hinnasto: liitteenä |
Päiväys 25.2.2021