Koralli
Koralli on 10-paikkainen erityistä tukea tarvitsevien aikuisten kuntoutusyksikkö. Koralli tarjoaa ympärivuorokautista psykososiaalista kuntoutusta henkilöille, joilla on psykiatrisia ja käyttäytymiseen liittyviä vaikeuksia ja tuen tarvetta. Korallin tilat sijaitsevat kolmikerroksisessa hissillisessä rakennuksessa, jossa jokaiselle asiakkaalle on oma yksiö kylpyhuoneineen. Kuntoutusyksikön tilojen ja talotekniikan suunnittelussa on kiinnitetty huomiota vaativan kuntoutustoiminnan turvallisuuteen.
Kuntoutusyksikkö Koralli mahdollistaa asiakkaan kokonaisvaltaisen kuntoutuksen kodinomaisessa ympäristössä. Tavoitteena on asiakkaan toimintakyvyn tukeminen, päivittäisten taitojen harjoittelun mahdollistaminen, elämänhallinnan tukeminen ja asiakkaan valmentaminen mahdollisimman itsenäiseen elämään.
Korallin toiminta perustuu asiakaslähtöisyyteen, itsemääräämisoikeuden tukemiseen sekä vuorovaikutuksen ja kommunikaation tukemiseen. Kuntoutuksen suunnitteluun ja toteutukseen osallistuu moniammatillinen tiimi. Jokaiselle asiakkaalle laaditaan yksilölliset kuntoutustavoitteet ja niiden toteutumista arvioidaan säännöllisesti. Asiakkailla on mahdollisuus osallistua valitsemaansa ohjattuun työ- ja päivätoimintaan sekä vapaa-ajan toimintaan.
Korallin henkilökunta on käynyt terapeuttista kuntoutusta vahvistavan koulutusohjelman ennen yksikön aukeamista. Osaamista vahvistetaan säännöllisillä täydennyskoulutuksilla.
PALVELUKUVAUS
VAALIJALAN OSAAMIS- JA TUKIKESKUS, NENONPELLON YKSIKÖT
Yksikkö: Koralli
PALVELURYHMÄ: Aikuisten kuntoutusyksikkö, laitoskuntoutus
Palvelun nimi ja kohderyhmä: Koralli on 9-paikkainen kuntoutusyksikkö erityistä tukea tarvitseville aikuisille. Koralli tarjoaa ympärivuorokautista psykososiaalista kuntoutusta henkilöille, joilla on psykiatrisia ja käyttäytymiseen liittyviä vaikeuksia ja tuen tarvetta. Koralli sijaitsee Nenonpellossa Pieksämäellä. |
||||||||||||||||||||||||||||
Tarkoitus, tavoite ja hyödyt: Kuntoutusyksikkö Koralli mahdollistaa asiakkaan kokonaisvaltaisen kuntoutuksen kodinomaisessa ympäristössä. Kuntoutuksen tavoitteena on tukea asiakkaan toimintakykyä, psyykkistä hyvinvointia ja elämänhallintaa sekä mahdollistaa päivittäisten taitojen ja asioinnin harjoittelu ja antaa valmiudet mahdollisimman itsenäiseen elämään. Kuntoutuksen edetessä arvioidaan tuen tarvetta asiakkaan arjessa. Kuntoutuksessa huomioidaan asiakkaan itsemääräämisoikeus ja osallisuus. Kuntoutukselle laaditaan tavoitteet yhteistyössä asiakkaan, hänen verkostonsa ja Vaalijalan moniammatillisen työryhmän kanssa. Kuntoutuksen tavoitteiden toteutumista arvioidaan säännöllisesti vähintään kolmen kuukauden välein yhdessä verkoston kanssa. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun sisältö: Koralli tarjoaa kokonaisvaltaista psykososiaalista kuntoutusta
Kaikissa Vaalijalan kuntoutusyksiköissä on näkyvillä yksikön omavalvontasuunnitelma ja yksikkökohtainen hyvän kohtelun suunnitelma. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palveluun hakeutuminen: Kuntoutukseen voidaan tulla terveydenhuollon lähetteellä tai sosiaalitoimen kautta. Lähete/palvelupyyntö osoitetaan Vaalijalan sosiaalityöntekijöille. Asiakkaan kuntoutuksen suunnitteluun osallistuvat asiakkaan kotikunnan sosiaali- ja vammaispalvelujen ja/tai lastensuojelun ja/tai terveydenhuollon ja mahdollisesti sivistystoimen työntekijät yhdessä asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa. Palvelu edellyttää Vaalijalan palvelupäätöksen sekä voimassa olevan erityishuolto-ohjelman (EHO), joka voidaan tehdä myös Vaalijalassa. Yhteyttä voi ottaa Vaalijalan sosiaalityöntekijöihin, kuntoutuksen johtajaan ja yksiköihin suoraan neuvojen saamiseksi. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palveluprosessin vastuut:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun arviointi, seuranta ja mittaus: Toimintakykykartoitus (mikä, milloin): - RAI-toimintakykyarvionti tehdään vähintään puolivuosittain ja uusille asiakkaille 2 viikon kuluttua kuntoutusjaksolle saapumisesta, tarvittaessa TOIMI- ja PSYTO mittareiden käyttö, psykologin ja/tai toimintaterapeutin havainnointi ja arviointi, sekä riskien arviointiin käytettävä START-arviointi. Kuntoutuksen arviointi ja seuranta (miten, milloin): - päivittäinen seuranta ja raportointi asiakastietojärjestelmää (LifeCare) käyttäen - kuntoutustavoitteiden arviointi kolmen kuukauden (tai tarvittaessa useammin) välein asiakkaan, hänen verkostonsa ja Vaalijalan moniammatillisen työryhmän kanssa - yhteistyöneuvottelut vähintään puolivuosittain tai tarvittaessa useammin - kuntoutussuunnitelman tarkastus vähintään kerran vuodessa - yksikön moniammatillisen tiimin arviointia kuntouksen etenemisestä Yhteydenpito sidosryhmiin (mihin, miten, milloin): - säännöllinen yhteistyö asiakkaan lähiverkoston kanssa yksilölliset toiveet ja tarpeet huomioiden (puhelimitse, sovitut tapaamiset, neuvottelut)
|
||||||||||||||||||||||||||||
Dokumentointi: Asiakastietojen raportointi: Lifecare-asiakastietojärjestelmä. Asiakasturvallisuusilmoitukset ja työtapaturmat: Haipro-ohjelma. Palveluprosessien kuvaukset ja toimintaa koskevat ohjeet: Viso-toimintajärjestelmä. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelujen hinnasto: liitteenä |
päiväys 26.2.2021
Koralli
Nenonpellontie 40 (postios.)
Keskustie 11 (käyntios.)
76940 Nenonpelto
Puh. 050 389 9316
Yhteyshenkilöt
Minja Kääriäinen
Kuntoutuskoordinaattorin sijainen 8.8.2022-28.2.2023
Puh. 044 389 9845
Koralli
Nenonpellontie 40 (postios.)
Keskustie 11 (käyntios.)
76940 Nenonpelto
Puh. 050 389 9316
Yhteyshenkilöt
Minja Kääriäinen
Kuntoutuskoordinaattorin sijainen 8.8.2022-28.2.2023
Puh. 044 389 9845