AVEKKI-palvelut

AVEKKI on toimintatapamalli väkivaltatilanteiden ehkäisyyn ja hallintaan. Sen juuret ovat syvällä Savossa.

Vaalijalan kuntayhtymä on kouluttanut henkilöstöään AVEKKI-toimintatapamalliin vuodesta 2009 ja on nykyisin valtakunnallisesti johtava organisaatio toimintatapamallin kouluttajana. Matka on ollut pitkä, mutta palkitseva.

Vuonna 2010 kouluttajat oivalsivat, ettei henkilöstön kouluttaminen ollut riittävä vaikuttavuuden ja uskottavuuden saavuttamiseksi. Päätimme tarttua kunnianhimoisesti haasteeseen, jolloin yhteisöille suunnattu konsultointi sai alkunsa.  AVEKKI-palvelut ovat kasvaneet myöhemmin konsultoinnin lisäksi jälkiselvittelypalveluihin, perhetyöhön ja viimeisempänä itsemääräämisoikeuden ja lainsäädännön konsultointiin ja koulutukseen.  

Vaikuttavaa, eikö totta?

Aggressioiden kohtaamisesta puhuttaessa mielikuvat saattavat virheellisesti suuntautua rajoittamiseen. Rajoittaminen on kuitenkin aina viimeinen keino, johon tulee olla perusteet. Rajoitustoimenpiteiden vähentäminen onkin AVEKKI-toimintatapamallin keskeinen tavoite.

Oletko miettinyt mitä tapahtuu työntekijän henkiselle valmiudelle kohdatessaan asiakkaan aggression? eli vuorovaikutukselle, vireydelle, mielikuville, uskomuksille, aikaisemmille kokemuksille, ennakoinnille, tunteille, stressille… lista on pitkä!

Entä mitä asiakkaan mielessä tapahtuu? Onko käyttäytymiselle olemassa jokin tausta tai syy? Onko lopulta niin, että ihminen käyttäytyy hyvin niissä tilanteissa, joissa hän osaa käyttäytyä? Hetkinen – onko käyttäytymisessä kysymys taidoista?

Helpotetaan vähän.

Oleellista on mitä sinussa tapahtuu, koska kysymys on vuorovaikutuksesta. Oleellista on myös se mitä teissä tapahtuu, koska kysymys on työyhteisön toimivuudesta. Käyttäytymistä tutkittaessa on asiakkaan lisäksi kiinnostuttava työntekijästä, työ- ja asiakasyhteisöstä ja ympäristöstä.

Käyttäytymisen ennakointiin tarvitaan pysähtymistä, havainnointia, tutkimista ja dokumentointia. Oireiden ja ongelmien luettelointi ei yleensä ohjaa ratkaisuihin. Yksinkertaisesti on luovuttava yleistyksistä ja helpoista selityksistä.

Meidän on hyvä ihmetellä.

Joskus mikään hyvä pyrkimys ei tuota toivottua tulosta, jolloin voimme tarvita kivuttomia ja turvallisia keinoja rajoittaa asiakkaan vahingoittavaa käyttäytymistä. AVEKKI-koulutuksissa pääset harjoittelemaan myös turvallisia, perusteltuja ja oikein mitoitettuja fyysisen rajoittamista keinoja.

Fyysiset harjoitteet ovatkin koulutuksen helpoin osio.

Henkisen valmiutesi ja työyhteisön toimintatapamallin kehittäminen ja ylläpitäminen saattaa olla jo vaativampi juttu, mutta täysin mahdollinen. Usko pois!

Kiinnostuitko?

› AVEKKI-peruskoulutus (pdf)
› AVEKKI-konsultaatio (pdf)
› AVEKKI-jälkiselvittely (pdf)

Lisätietoja:

Yhteyshenkilöt

Niko Kivimäki
Niko Kivimäki
vastaava kouluttaja
Puh. 050 389 9489
niko.kivimaki@vaalijala.fi

Katariina Vepsäläinen
Katariina Vepsäläinen
kouluttaja
Puh. 050 389 9488
katariina.vepsalainen@vaalijala.fi

Hanna Ylönen
Hanna Ylönen
kouluttaja
Puh. 044 389 9748
hanna.ylonen@vaalijala.fi

Jamil  Zidani (poissa 1.8.19 asti)
Jamil Zidani (poissa 1.8.19 asti)
kouluttaja