Ankkuri
Autismin kirjon lasten ja nuorten kuntoutusyksikkö
Oppilaskoti Ankkuri tarjoaa lapsille ja nuorille erityisen tuen ja vaativan erityisen tuen ja kuntoutuksen palveluja sekä tuen tarpeen arviointia yhdessä moniammatillisen työryhmän kanssa. Ankkuri tarjoaa lyhyt- ja pitkäaikaista sekä intervallijaksoin toteutettavaa kuntoutusta. Oppilaskoti Ankkurissa toimitaan lasten ja nuorten oppilaskotien yhteisen viitekehysmallin mukaisesti. Viitekehysmallin perustana on turvallisuus, jonka päälle rakentuvat lapsen ja nuoren osallisuus, vahvuudet, ratkaisukeskeisyys, yhteisöllisyys ja perheiden osallisuus. Viitekehysmalli pohjautuu positiiviseen psykologiaan ja kiintymyssuhdeperusteiseen toimintatapamalliin. Oppilaskoti Ankkurin tilat ja muu ympäristö sekä oppilaskodin kuntouttava viikkorunko on suunniteltu tukemaan näitä toimintaperiaatteita.
Toimintaperiaatteet
Perheiden osallisuus
- Turvallista kasvua ja kehitystä tukevaa yksilöllistä hoitoa, tukea sekä kuntoutusta yhteistyössä perheen ja muun verkoston kanssa.
- Kuntoutuksen lähtökohtana on yhteistyössä lapsen, hänen perheensä, eri sidosryhmien ja Vaalijalan osaamis- ja tukikeskuksen moniammatillisen työryhmän kanssa laaditut yksilölliset kuntoutustavoitteet.
Turvallisuus
- Vuorokausirytmiä ja toimintoja jäsennetään ja selkeytetään visuaalisen tuen keinoin. Toimintojen ennakoitavuudella ja jäsentämisellä tuetaan lapsen kasvua ja kehitystä kohti itsenäisempää toimintaa, vahvistetaan elämänhallinnan tunnetta sekä itsetuntemusta.
- Tavoitteena on yksilöllisesti opettaa ja ohjata autismikirjon lasta turvalliseen, mahdollisimman mielekkääseen ja omatoimiseen arjessa selviytymiseen sekä hyvään aikuisuuteen.
- Lapsi saa tarvitsemansa henkilökohtaisen tuen tavoitteiden edistämiseksi. Yksilöllinen tuentarve arvioidaan moniammatillisesti
Vahvuudet
- Lapsen omia vahvuuksia tuetaan ja korostetaan sekä pyritään kehittämään lapsen tunne-, keskittymis- ja läsnäolotaitoja sekä vahvistamaan itsetuntemusta. Taitoja opettelemalla löydetään uusia keinoja arjessa selviytymiseen ja mahdollisten haastavien tilanteiden hallintaan. Tavoitteena on itsetunnoltaan vahva lapsi tai nuori, jolla on mielekästä vapaa-ajan toimintaa tai harrastus.
Ratkaisukeskeisyys
- Yhdessä moniammatillisen tiimin ja lähiverkoston kanssa suunnitellaan toimintamalleja sekä jatkokuntoutusmenetelmiä tukemaan selviytymistä kotona ja omassa lähikoulussa.
- Hyvinvointitaitoja opetetaan yksilöllisesti osana kuntouttaa viikkorunkoa.
Osallisuus ja yhteisöllisyys
- Lapsen/nuoren yksilöllistä kommunikointia tuetaan ja kehitetään.
- Vahvistetaan lasten ja nuorten osallisuutta harjoittelemalla vuorovaikutus- sekä yhteisössä toimimisen taitoja. Yksilöllisesti luodaan ja kehitetään mahdollisuuksia vaikuttaa yhteisöä- ja itseä koskevaan päätöksentekoon sekä toiminnan suunnitteluun.
- Lapsen/nuoren itsemääräämisoikeutta tuetaan huomioimalla lapsen omat tavoitteet ja toiveet kuntoutukselle ja kannustamalla lasta osallisuuteen ja iänmukaiseen päätöksentekoon.
- Ankkurin lapset käyvät Sateenkaaren erityiskoulua. Yksilöllisesti ja tarpeen mukaisesti tuettu koulunkäynti kuntoutuksen perustana.
Ankkurin tarjoamat liikkuvat kuntoutuspalvelut
PALVELUKUVAUS
VAALIJALAN OSAAMIS- JA TUKIKESKUS, NENONPELLON YKSIKÖT
Yksikkö: Ankkuri
PALVELURYHMÄ: laitoskuntoutus
Palvelun nimi ja kohderyhmä: Oppilaskoti Ankkuri on 8-paikkainen autismin kirjon lasten ja nuorten kuntoutusyksikkö. Oppilaskoti Ankkuri tarjoaa lapsille ja nuorille erityisen tuen, vaativan erityisen tuen ja kuntoutuksen palveluja sekä tuen tarpeen arviointia yhdessä moniammatillisen työryhmän kanssa. Asiakkailla voi olla kehitysvammadiagnoosi. Lasten ikäjakauma on 6 -18 vuotta. Ankkuri sijaitsee Nenonpellossa Pieksämäellä. Kuntoutus voi olla lyhyt- tai pitkäaikaiskuntoutusta sekä intervalliperiaatteella tapahtuvaa kuntoutusta. Oppilaskoti Ankkurista on mahdollista saada myös tutkimusjaksoja. |
||||||||||||||||||||||||||||
Tarkoitus, tavoite ja hyödyt: Oppilaskoti Ankkurin tavoitteena on yksilöllisesti opettaa ja ohjata autismikirjon lasta/nuorta turvalliseen, mahdollisimman mielekkääseen ja omatoimiseen arjessa selviytymiseen sekä hyvään aikuisuuteen. Tavoitteena itsetunnoltaan vahva lapsi tai nuori, jolla on mielekästä vapaa-ajan toimintaa tai harrastus. Kuntoutuksessa lapsen/nuoren omia vahvuuksia tuetaan ja korostetaan sekä pyritään kehittämään lapsen/ nuoren tunne-, keskittymis- ja läsnäolotaitoja sekä vahvistamaan itsetuntemusta. Taitoja opettelemalla löydetään uusia keinoja arjessa selviytymiseen ja mahdollisten haastavien tilanteiden hallintaan. Oppilaskoti Ankkurin tilat ja muu ympäristö sekä oppilaskodin kuntouttava viikkorunko on suunniteltu tavoitteita edistäviksi. Hyvinvointitaitoja opetetaan yksilöllisesti osana kuntouttaa viikkorunkoa. Yksilöllisesti ja tarpeen mukaisesti tuettu koulunkäynti on kuntoutuksen perustana. Lapsen/nuoren yksilöllistä kommunikointia tuetaan ja kehitetään. Vuorokausirytmiä ja toimintoja jäsennetään sekä selkeytetään visuaalisen tuen keinoin. Toimintojen ennakoitavuudella ja jäsentämisellä tuetaan lapsen/nuoren kasvua ja kehitystä kohti itsenäisempää toimintaa, vahvistetaan elämänhallinnan tunnetta sekä itsetuntemusta. Vahvistetaan lasten ja nuorten osallisuutta harjoittelemalla vuorovaikutus- sekä yhteisössä toimimisen taitoja. Yksilöllisesti luodaan ja kehitetään mahdollisuuksia vaikuttaa yhteisöä- ja itseä koskevaan päätöksentekoon ja toiminnan suunnitteluun. Lapsen/nuoren itsemääräämisoikeutta tuetaan huomioimalla lapsen/nuoren omat tavoitteet sekä toiveet kuntoutukselle ja kannustamalla lasta/nuorta osallisuuteen ja iänmukaiseen päätöksentekoon. Itsenäistä suoriutumista ja itsemääräämisoikeutta tukeva suunnitelma tehdään lapsen/nuoren ja hänen perheen kanssa heti kuntoutuksen alkaessa. Kuntoutuksen lähtökohtana on yhteistyössä lapsen/nuoren, hänen perheensä, eri sidosryhmien ja Vaalijalan osaamis- ja tukikeskuksen moniammatillisen työryhmän kanssa laaditut yksilölliset kuntoutustavoitteet. Yksilöllinen tuentarve arvioidaan moniammatillisesti ja yhdessä moniammatillisen tiimin sekä lähiverkoston kanssa suunnitellaan toimintamalleja sekä jatkokuntoutusmenetelmiä tukemaan selviytymistä kotona ja omassa lähikoulussa. Kuntoutuksen etenemistä ja tavoitteiden toteutumista arvioidaan 3-6 kuukauden välein yhdessä verkoston kanssa. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun sisältö: Oppilaskoti Ankkuriin tultaessa jokainen lapsi/nuori perheineen huomioidaan yksilöllisesti ja tilanne ja palvelut arvioidaan moniammatillisesti. Kuntoutuksen suunnittelussa vanhempien mielipidettä arvostetaan oman lapsensa kasvatuksen asiantuntijana. Oppilaskoti Ankkurissa toimitaan lasten- ja nuorten oppilaskotien yhteisen viitekehysmallin mukaisesti. Viitekehysmallin perustana on turvallisuus, jonka päälle rakentuvat lapsen ja nuoren osallisuus, vahvuudet, ratkaisukeskeisyys, yhteisöllisyys ja perheiden osallisuus. Viitekehysmalli pohjautuu positiiviseen psykologiaan ja kiintymyssuhdeperusteiseen toimintatapamalliin.
Kaikissa Vaalijalan kuntoutusyksiköissä on näkyvillä yksikön omavalvontasuunnitelma ja yksikkökohtainen hyvän kohtelun suunnitelma. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palveluun hakeutuminen: Kuntoutukseen voidaan tulla terveydenhuollon lähetteellä tai sosiaalitoimen kautta. Lähete osoitetaan Vaalijalan sosiaalityöntekijöille. Asiakkaan kuntoutuksen suunnitteluun osallistuvat asiakkaan kotikunnan sosiaali- ja vammaispalvelujen ja/tai lastensuojelun ja/tai terveydenhuollon ja mahdollisesti sivistystoimen työntekijät yhdessä asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa. Palvelu edellyttää Vaalijalan palvelupäätöksen sekä voimassa olevan erityishuolto-ohjelman (EHO), joka voidaan tehdä myös Vaalijalassa. Yhteyttä voi ottaa Vaalijalan sosiaalityöntekijöihin, kuntoutuksen johtajaan ja yksiköihin suoraan neuvojen saamiseksi. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palveluprosessin vastuut:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelun arviointi, seuranta ja mittaus: Toimintakykykartoitus:
Kuntoutuksen arviointi ja seuranta:
Yhteydenpito sidosryhmiin:
Asiakaspalaute:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Dokumentointi: Asiakastietojen raportointi: Lifecare-asiakastietojärjestelmä. Asiakasturvallisuusilmoitukset ja työtapaturmat: Haipro-ohjelma. Palveluprosessien kuvaukset ja toimintaa koskevat ohjeet: Viso-toimintajärjestelmä. |
||||||||||||||||||||||||||||
Palvelujen hinnasto: liitteenä |
päiväys 26.2.2021